Fox News Loses $787 Million
and 1its Credibility

By Cliff Kincaid

April 21, 2023

There is no way to spin it: Fox News has suffered a major
embarrassment, with its $787 million settlement in the
Dominion voting case. Dominion lawyers now promise to pursue
other cases, such as collecting $1.6 billion from Mike Lindell
of My Pillow, a major advertiser on Fox and other conservative
outlets.

This settlement was designed to spare Tucker Carlson, the
channel’s biggest star, the spectacle of going on the witness
stand. Publicly, Tucker was acting like Trump’s lawyers had to
be on Fox, making their case against Dominion, so that the
viewers would be happy and informed. Privately, he was
sending email and text messages to colleagues and friends
basically declaring Trump’s lawyers to be fools and idiots.

The failure to provide a rational case against vote fraud,
compounded by the discovery process leading to the revelations
about Fox’s internal deliberations, opened the door for
Dominion, a leading provider of “hardware and software
election tabulation solutions,” to sue for damages, and win.

In the wake of the biggest defamation case settlement in
history, knee-jerk supporters of Fox such as Matt Vespa of
Townhall have come to the channel’s defense, saying, “The
preliminary depositions were brutal, so liberal America was
anticipating a court battle, where their arch-nemesis — Fox


https://newswithviews.com/fox-news-loses-787-million-and-its-credibility/
https://newswithviews.com/fox-news-loses-787-million-and-its-credibility/
https://townhall.com/tipsheet/mattvespa/2023/04/18/cnn-hosts-commentary-on-fox-news-settlement-with-dominion-oozes-of-hypocrisy-n2622107?utm_source=thdaily&utm_medium=email&utm_campaign=nl&bcid=e5d9f92d6d1cf00f2c59455482dd74a72aaae733cd67dc3718d9f1d7e92ad02d&recip=761411

News — would be humiliated. That didn’t happen.”
But it did happen.

What's fascinating on one level is that Fox Corporation, a
multi-billion dollar firm, was beaten badly by Staple Street
Capital Group LLC, the small private equity buyout firm that
owns Dominion Voting Systems.

Dominion had promised to expose lies and misinformation and
Fox conceded, “We acknowledge the Court’s rulings finding
certain claims about Dominion to be false.”

Viewed objectively, the settlement itself says nothing about
the nature or validity of the evidence as to whether some
voting machines could have been manipulated to achieve a
certain result. It only means that Fox was not prepared to
admit on the witness stand that Tucker and other personalities
were saying one thing in private and another in public. That
meant that a jury could use this evidence to declare the
channel guilty of deliberately spreading lies. And that is one
element of defamation.

Fox Corporation can easily absorb the settlement costs and
proceed with business as usual. But Fox also lost its
credibility with conservatives serious about the battle to
save America and ensure honest and fair elections.

Even without a trial featuring the grilling of Tucker Carlson,
the evidence already filed in the case showed that Tucker was
concerned about airing doubts about the election fraud claims
because it would drive away Trump supporters convinced the
election was stolen. He believed that Fox News reporter Jacqui
Heinrich’'s skeptical coverage of the vote fraud allegations
was “hurting” the company with its conservative viewer base
and driving down the stock price.

The full quote shows Carlson telling Sean Hannity, “Please get
her fired. Seriously..What the f-? I'm actually shocked..It


https://staplestreetcapital.com/
https://staplestreetcapital.com/
https://www.dominionvoting.com/legal-updates-learn-how-we-are-defending-dominion/

needs to stop immediately, like tonight. It’s measurably
hurting the company. The stock price is down. Not a joke.”

At one point, Carlson texted with an associate that Trump was
“a demonic force, a destroyer. But he’s not going to destroy
us.”

A political chameleon with a rich kid’s background, who
started out with MSNBC, it appears that Tucker’s coverage was
itself rigged to please viewers and retain and grow his
audience, out of concern news consumers would defect to
alternatives like Newsmax. But Newsmax and other outlets also
face lawsuits from Dominion.

Hence, after denouncing Trump in private, Tucker recently
turned around and interviewed him, giving the former president
a one-hour opportunity to state his case for re-election.

While Tucker lands important interviews, such as the one with
Elon Musk, he has been exposed as a two-faced character, with
his finger blowing in the wind, depending on what he thinks
attracts viewers. His concern with the stock price of Fox has
made him millions of dollars, based on exploiting issues he
thinks the viewers want covered.

I was one of those fooled by Tucker. At one time, I thought he
was the new voice of the forgotten American, noting that he
was urging Republicans to the return to the themes that got
Trump elected.

His 2018 book, Ship of Fools, was about how the failures of
the political establishment led to the election of Trump.

But the discovery process in the Dominion-Fox lawsuit exposed
how the channel regards its own viewers as fools.

My column, “Trump’s Enemies May Surprise You,” alluded to the
fact that although he was once associated with so-called neo-
con Bill Kristol, Carlson now poses as a populist opposed to


https://www.amazon.com/Ship-Fools-Selfish-Bringing-Revolution/dp/1501183664

the neo-cons, bad-mouthing Ukraine’s battle against the
Russian invaders. It’'s difficult to figure out what he
actually believes.

Carlson regularly highlights a number of other flip-floppers,
including:

 Former Bernie Sanders supporter former Rep. Tulsi
Gabbard, who failed in her presidential bid, endorsed
Biden for president in 2020, and then joined Fox.

Glenn Greenwald, a former gay porn lawyer and
libertarian, attended various socialist conferences and
then became a mouthpiece for NSA/CIA operative Edward
Snowden, who defected through Chinese Hong Kong before
escaping to Russia, where he just became a Russian
citizen.

I noted as well that while we hear a lot these days from Fox
commentators about alleged Soros-backed prosecutors, it was
Fox which banned Chris Farrell of Judicial Watch for
criticizing Soros on the Lou Dobbs show, and that Glenn Beck
was actually fired from Fox News for exposing Soros.

In another case of two-faced coverage, Fox hypes the threat
from the transgender movement while hiring transgender former
athlete Bruce/Caitlyn Jenner and featuring him/her on the
channel’s coverage of biological males in women’s sports.

Meanwhile on the ground, often without the necessary funding,
those serious about the issue of vote fraud are working to
ensure free, fair, and transparent elections.

In Maryland, for example, a state-wide Voter Integrity group
has focused on such matters as mail-in ballots and ballot
harvesting efforts, specialized in by Democrats to overcome
same-day turnout and overtake Republican leads in critical
state and county races.

Ballot harvesting allows political operatives to collect


https://mdvoter.org/

absentee ballots and drop them off at a polling place or
election office.

Former President Trump once criticized ballot harvesting but
now says Republicans should embrace the practice.

Perhaps this is where his lawyers should have concentrated
their attention.

© 2023 Cliff Kincaid — ALl Rights Reserved

E-Mail Cliff Kincaid: kincaid@comcast.net

» ClLiff Kincaid is president of America’s Survival, Inc.
usasurvival.org



mailto:kincaid@comcast.net
http://www.usasurvival.org

